ayrık diş tedavisi

Ayrık Diş Nedir?

Ayrık diş; ağız içindeki iki ya da daha fazla dişin arasında hastalar tarafında istenmeyen ve onlara estetik sorunlar yaşatacak kadar boşluk bulunması durumudur. Ayrık dişler ve yarattığı problemler doğuştan olabileceği gibi çeşitli nedenlerle sonradan da meydana gelebilir. Yaş veya cinsiyet farketmeksizin her bireyin yaşayabileceği bir problemdir. Çocuklarda ayrık diş problemi; genellikle süt dişlerinin dökülmesinin ardından çıkan kalıcı dişlerde meydana gelir.
Ayrık dişlere tedavi uygulamadan önce, oluşum nedenlerine bakılmalıdır.

Ayrık Diş Probleminin Nedenleri Nelerdir?

• Diş ayrıklığı doğuştan/genetik olabilir.
  • Ayrık diş, diş eti problemleri/kaza/ağıza alınan bir darbe sonucu gelişmiş olabilir.
  • Hastaların çeşitli nedenlerle erken diş kaybı yaşamaları halinde; komşu diş desteğinin kaybedilmesi ile beraber meydana gelen diş kaymaları sonucu ayrık dişler oluşabilir.

Ayrık Diş Tedavisi Nasıl Yapılır?

Belirtmiş olduğumuz gibi, ayrık diş tedavisine başlamadan önce ayrıklığın nedenleri hakkında bilgi sahibi olunmalıdır. Çeşitli muayene ve tetkikler sonucu tanı konulduktan sonra ayrık diş tedavisi için başvurulabilecek birden fazla yol vardır.

Ayrık Diş Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Ayrık Dişler İçin Ortodonti Tedavisi (Diş Teli)

Söz konusu ayrık dişler olduğunda akla ilk gelen tedavi yöntemi diş telleridir. Diş teli tedavisi, metal ya da şeffaf teller ile yapılabildiği gibi, kişinin ağız ve diş yapısına, yaşına ve ayrığın durumuna bağlı olarak şeffaf plak ya da damaklıklar ile de yapılabilir. Kullanılan malzeme farketmeksizin; uygulanan aparat ayrık dişlerin hastadan hastaya değişebilen bir süre içinde birbirine yakınlaşmasına ve sağlıklı anatomik konumuna dönmesine vesile olur. Seyredilecek tedavi yöntemine ve tedavide kullanılacak diş telinin hangisi olacağına alanında uzman olan diş hekimleri tarafından karar verilmelidir.

Bonding Yöntemi (Kompozit Lamina Uygulaması)

• Ayrık diş tedavisinde etkin olarak kullanılan bir diğer yöntem de bonding tedavisidir. İngilizce bir kelime olan ‘’bond’’, ‘’bağlama’’ anlamına gelmektedir. Estetik kaygılarla diş teli ya da damaklık kullanmak istemeyen hastalarda daha kozmetik ve daha hızlı bir çözüm olarak bonding yöntemine başvurabilmektedir. Özellikle ön diş ayrıklıklarının tedavisinde sıklıkla tercih edilen bonding, oldukça kolay bir yöntem olarak bilinir. Diş çürüklerinin tedavisinde de kullanılan kompozit malzemeler (farklı fiziksel veya kimyasal özelliklere sahip iki veya daha fazla bileşenden yapılan bir malzeme), ayrık dişlerde dolgu malzemesi olarak görev alırlar ve görüntü itibariyle dişlerin genişlemesi veya boyuna uzaması gibi değişikliklere vesile olurlar. Diş rengi ile oldukça uyumlu olan kompozit dolgu ile yapılan bonding işlemi 30 ila 60 dakika kadar süren kısa bir işlemdir.

Lamine Uygulaması (Porselen Diş)

• Ayrık diş estetiği yöntemlerinden bir diğeri de olan lamine, porselen yaprak uygulamasıdır. Bu yöntem ile dişlerdeki renk ve şekil bozuklukları kolaylıkla giderilebilmektedir. Ayrık diş tedavilerinde en yüksek estetik avantajı sağlayan yöntemlerden biri olan lamine porselenler laboratuvar ortamında hassas teknolojilerin kullanılması ile kapatılması istenen diş boşluğuna göre ölçümlenip üretime gönderilirler. Dişlere minimum müdahale edilen bu yöntemde, lamineler doğrudan dişlerdeki ayrık kısımlar üzerine uygulanır. Tüm bu saydıklarımıza ek olarak başka hiçbir müdahale gerektirmeyen lamine uygulaması aradaki boşluğun anında kapatılmasına yardımcı olmakta, dişe kattığı doğal ve estetik görünüm ile kliniğimize başvuran hastaların oldukça mutlu ayrılmalarını sağlamaktadır.

Hangi Tedavi Yöntemi Seçilmeli?

Hangi yöntemin seçileceği ise hastanın yaşına, dişlerdeki boşluğun doğasına, hastanın beğenilerine ve elbette diş hekiminin vereceği son karara bağlıdır.

Tedavi Süresi

Ayrık dişlerde tedavi süresi daha önce bahsedilen yöntemlerden hangisinin seçildiğine bağlıdır. Ortodontik tel tedavileri aylar sürebilirken lamine/porselen uygulaması birkaç gün almakta, bonding işlemi ise birkaç saat içerisinde tamamlanabilecek bir işlem olarak tanımlanmaktadır.

Tedavi Sonrası

Ayrık diş tedavisi sonrası karşılaşılabilecek ağrılar minimal ve uzman diş hekimleri tarafından reçete edilen ilaçlar ile kolaylıkla durdurulabilecek seviyededirler. Tedavinin hemen sonrasında dişler fiziksel bir darbe ya da çene basıncı ile zorlanmadığında iyileşme süreci oldukça sorunsuz ilerlemekte ve hastalar dişlerini rahatlıkla kullanabilmektedirler.

Benzer Gönderiler